کد مطلب:89707 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:409

علی منبع علوم و فضایل











ابن ابی الحدید گوید: من درباره مردیكه همه فضیلت ها را به او نسبت می دهند. و هر گروه و دسته ای خود را به او متصل می كنند چه بگویم؟ علی بن ابی طالب سرچشمه همه، فضائل و مبتكر همه علوم می باشد، هر كسی در هر علمی نبوغ پیدا می كند خود را به او نسبت می دهد و از وی پیروی می كند.

بالاترین علم و شریف ترین دانش ها در میان علوم علم خداشناسی است زیرا شرف هر علمی بستگی به موضوع آن علم دارد، و چون خداوند متعال گرامی ترین موجودات است، پس علم خداشناسی از همه علوم گرامی تر خواهد بود علمای علم خدا

[صفحه 7]

شناسی از سخنان علی علیه السلام بهره برده اند، و از گفته های او استفاده كرده اند، معتزله كه پیروان و اصل بن عطاء هستند و عقائد خود را از او گرفته اند خود شاگرد ابوهاشم بوده است.

ابوهاشم فرزند محمد بن حنفیه است، و او از پدرش علم خداشناسی را فرا گرفت، و پدرش محمد حنفیه نیز از پدرش علی ابن ابی طالب علیه السلام آموخت.

اشعری ها نیز از شیخ خود ابوالحسن اشعری پیروی می كنند، و او شاگرد ابوعلی جبائی است كه خود از معتزله است، و این دو فرقه خود را به او می سانند، امامیه و زیدیه نیز معلوم است كه هر چه دارند از علی علیه السلام است.

یكی از علوم علم فقه است، علی علیه السلام پایه گذار این علم است، و هر فقیهی در اسلام خود را شاگرد او می دان د، و از فقه او استفاده كرده است، اصحا ابوحنیفه فقه را از ابوحنیفه فرا گرفتند، و شافعی هم از محمد بن حسن آموخته و محمد بن حسن شاگرد ابوحنیفه است.

احمد بن حنبل هم فقه را نزد ابوحنیفه آموخت و ابوحنیفه فقه را از جعفر بن محمد علیهماالسلام فرا گرفت، و جعفر از پدرش تا به علی علیه السلام می رسد، امام مالك فقه را از ربیعه الرای آموخت و ربیعه از عكرمه و او از ابن عباس و او از علی ابن ابی طالب فرا گرفت.

پس فقهاء چهارگانه هر چه دارند از علی علیه السلام دارند، و اما فقهاء شیعه كه معلوم است همه احكام آنها از طریق علی علیه السلام رسیده است.

اما علم تفسیر قرآن اكثرش از ابن عباس است و معلوم است كه

[صفحه 8]

ابن عباس یكی از شاگردان مكتب علی علیه السلام می باشد، و هر چه داشت از وی فرا گرفته بود.

متصوفه و اصحاب طریقت نیز خود را به علی بن ابی طالب منتسب می دانند و بطوریكه معلوم است، در همه بلاد اسلام صوفیان خود را به او متصل می كنند شنبلی، جنید، بایزید، معروف كرخی و دیگران در كلمات خود از او الهام می گیرند و خرقه ای را كه شعار خود قرار می دهند به او می رسانند.

علوم ادب و نحو كه انتسابش به علی علیه السلام روشن است، همه علماء بر این عقیده متفق هستند كه علی علیه السلام اصول علم نحو و عربیت را به ابوالاسود تعلمی رمود و آن را روشن ساخت. و این اصول و روش به معجزه شباهت دارد.[1].



صفحه 7، 8.





    1. شرح نهج البلاغه 20/1 - 17.